Меню

Науково-практичний семінар-тренінг «Коучингові технології як рушій якісних змін»

            Одним з перспективних напрямів управління якістю вищої освіти є впровадження коучингових технологій, завдяки чому створюються умови для формування особистості майбутнього фахівця, здатного до реалізації своїх потенційних можливостей, самостійному прийняттю відповідальних рішень в різних ситуаціях життєвого вибору, прогнозуючи їх можливі наслідки.

            1 жовтня 2021 р. відбувся науково-практичний семінар-тренінг «Коучингові технології як рушій якісних змін» у дистанційному форматі zoom-конференції, у якому взяли участь студенти, які навчаються за спеціальністю 242 «Туризм», та викладачі кафедри туризму та готельно-ресторанної справи Уманського національного університету садівництва.

  

       Організатором заходу виступила кафедра менеджменту ім. проф. Й. С. Завадського Національного університету біоресурсів і природокористування України.

        Про коучинг як інструмент сучасного лідера розповів Новак Олександр Володимирович – доцент кафедри менеджменту ім. проф. Й. С. Завадського. Коучинг більше допомагає особистості навчатися, ніж вчить. Це не тільки техніка, яка застосовується в певних обставинах. Це метод управління, метод взаємодії з людьми, спосіб мислення особистості.

         Слід зазначити, що феномен «коучинг» у системі вищої освіти з’явився лише декілька років тому і є новим напрямом у педагогічній науці та практиці, який ґрунтується на основі постановки мети, та максимально швидкому просуванні до її реалізації засобами мобілізації внутрішнього потенціалу особистості, освоєння передових стратегій досягнення результату, розвитку й удосконалення необхідних умінь і навичок.

       Сучасні методи ефективного засвоєння інформації та використання навичок майбутнього охарактеризував Копанчук Юрій Володимирович – тренер із розвитку здібностей інтелекту.

        Використання коучингових технологій в системі вищої освіти України є особливо важливим, оскільки сьогодні, сучасний ефективний викладач вищої школи – це фахівець, що поєднує в собі безліч ролей таких як: консультант, наставник, тьютор, фасилітатор, коуч, дослідник, мотиватор, аналітик і менеджер інформаційних ресурсів, експерт, проектувальник навчальних курсів, який вибирає зміст навчання, підбирає і розробляє технології навчання та організації навчального процесу. І кінцевим результатом успішності такої роботи є кваліфікований фахівець, який конкурентоспроможний на ринку праці, орієнтований на професійний розвиток і який здатний навчатися протягом життя.

         Застосовуючи коучингові технології, викладач вищої школи виконує роль коуча, шо стимулює процес професійного та особистісного розвитку майбутніх фахівців, надаючи можливість розробити певну кількість варіантів побудови індивідуальної освітньої траєкторії. Крім того, коучинг є одним з ресурсних аспектів педагогічної діяльності і передбачає виведення взаємин між викладачем і студентом на новий рівень міжособистісної взаємодії на основі зацікавленості та співпраці.

     

 

         Коучингові технології в організації бізнесу детально розкрила Чайка Оксана Ігорівна – практикуючий коуч, бізнес-коуч, експерт, ментор Міжнародної Федерації Коучингу (PCC ICF), доцент кафедри іноземної філології і перекладу.

          Вона наголосила, що основний обов’язок студента буде полягати у тому, щоб взяти на себе відповідальність за вирішення поставлених завдань, і робити все, про що він домовлявся в рамках коучингової взаємодії. Тому що відомо, що люди по справжньому можуть бути відповідальними тоді, коли вони приймають безпосередню участь у прийнятті рішень та постановці цілей, коли вони залучені до процесу, а не коли їм нав’язують рішення. Викладач, який використовує коучинговий підхід, таким чином стимулює творчий пошук рішень і підтримує мотивацію студентів на досягнення цих цілей. Іншими словами, в рамках коучингових технологій студенти самі знаходять свій унікальний спосіб досягнення мети. А викладач створює атмосферу креативності, творчості, довіри, де студент потрапляє в простір пошуку альтернатив, і відчуває, що його ідеї та пропозиції не залишаються без уваги.

  

 

         Серед багатьох коучингових технологій, які можна використовувати в навчальному процесі системі вищої освіти, належить назвати «Колесо балансу», модель GROW, стратегія Уолта Діснея, модель COACH, метод «воронки запитань», техніки «картезіанських запитань», використання метафор та метафоричних асоціативних карт і ін. Коучингові запитання взагалі є ефективним інструментом в роботі викладача, які можуть пробудити креативне мислення, змусити замислитися або мобілізувати усі сили для досягнення поставлених цілей за допомогою точного та глибокого питання.

         Швидкоплинні зміни у соціальному, економічному та політичному житті нашого суспільства відповідно впливають і на систему вищої освіти. Слід акцентувати увагу на тому, що кожна людина унікальна і здатна до навчання, тож адаптація при цьому може відбутися тільки на основі позитивного відношення до особистості студента, що є запорукою розкриття його потенціалу. При цьому потрібно пам’ятати, що єдиний шлях до кращого результату можливий тільки через роботу над собою, впевненість у поставленій меті та вірі в себе. Тому коучинг виступає одним з потужних засобів, що сприяє як особистісному, так і професійному розвитку як студентів, так і власне викладачів, а, отже, є одним із засобів підвищення якості вищої освіти.

Олена Саковська, к.е.н.,

доцент кафедри туризму та готельно-ресторанної справи