Туристичне обслуговування осіб з інвалідністю
22 березня 2023 року студенти та викладачі кафедри туризму та готельно-ресторанної справи Уманського національного університету садівництва взяли участь у вебінарі «Люди з порушеннями слуху: особливості комунікації» кафедри туристичного бізнесу ХДАК. Спікером була Кукліна Галина Іванівна, директор КЗ «Харківська спеціалізована школа №12», фахівцем з багаторічним досвідом практичної роботи.
Обслуговування туристів в туристичній агенції з вадами слуху потребує особливої уваги та підходу, оскільки ці люди мають свої особливості та потреби.
Одна з основних складнощів полягає в тому, що більшість людей з вадами слуху володіють жестовою мовою або залежать від інших форм комунікації, таких як письмовий чи візуальний контакт. Отже, персонал, який працює в сфері обслуговування туристів повинен бути готовий до спілкування з цією аудиторією.
Важливо використовувати жестову мову для роботи з туристами з вадами слуху, оскільки це дає змогу забезпечити ефективну комунікацію та зрозуміти потреби туриста. Наприклад, у разі, якщо турист хоче замовити страву в ресторані, персонал може використовувати жестову мову, щоб зрозуміти його замовлення та побажання щодо складу страви. В Україні наразі оптимальним засобом спілкування з туристом, який має вади слуху є українська жестова мова.
Під час семінару студенти спеціальності 242 «Туризм і рекреація» та 241 «Готельно-ресторанна справа» вивчали прості слова українською жестовою мовою. Прослухали рекомендації для покращення обслуговування туристів з вадами слуху. Доповідач ознайомила слухачів з особливостями спілкування з такими людьми.
Українська жестова мова визнана на рівні писемної мови для людей нечуючої спільноти. До вивчення української жестової мови мають долучатись фахівці, які здійснюють обслуговування туристів на території України.
Доповідач ознайомила слухачів з прикладами використання української жестової мови під час організації унікальних екскурсійних маршрутів «Для своїх» у м. Харків. І наголосила на важливості знання основ жестової мови фахівцями у секторі туризму та готельно-ресторанної справи.
Для оволодіння жестовою мовою необхідне спілкування з носіями жестової мови. Крім того, жестова мова допомагає створити відчуття довіри та поваги до туриста з вадами слуху, оскільки він може відчути, що його потреби та бажання розуміють і приймають.
Навички роботи з жестовою мовою повинні бути доступні всім працівникам, які мають працюють з туристами, щоб забезпечити належний рівень обслуговування.
К.е.н., доцент кафедри туризму та готельно-ресторанної справи
Світлана ТИМЧУК