Terra Incognita: Ресторани під час війни
25 жовтня викладачі кафедри туризму та готельно-ресторанної справи та здобувачі вищої освіти освітніх рівнів 241 «Готельно-ресторанна справа» та 242 «Туризм» долучилися до прямого ефіру Terra Incognita: Ресторани під час війни. Спікерами, якого були: Андрій Магалецький, Керуючий партнер Restetika і президент Асоціації кулінарів України та Андрій Валовий, конселтер в сфері HORECA, технолог.
В ході зустрічі обговорювались наступні питання:
- Як розвивалася кар’єра Андрія, які були «взлети» і «падіння», що було найважче? А що давалося дуже легко;
- Як народився проект «13 Шефів» і секрети його успішності, а також проте, хто із сучасних відомих Шефів пройшов через проект;
- Роль в Західній Шеф-групі та проекті HoReCa Show, і що найбільше надавало драйву в них;
- Як і де Андрій зустрів перший день війни, які були перші думки і які були перші дії;
- Як на думку Андрія змінився ресторанний ринок Львова і які є коливання;
- Нові відкриття ресторанів у Львові і їх перспективи;
- Про головні риси сучасного ефективного ТОП-Менеджера ресторану;
- Про потенціал експансії українських ресторанних брендів на зовнішній ринок.
Цікаво було дізнатися, як ресторанний бізнес змінився під час війни. Якщо під час карантину споживачі не могли і не хотіли відвідувати заклади через ризик захворіти на коронавірус, то з початком повномасштабної війни в Україні відвідування ресторанів зовсім зникло з порядку денного сотень тисяч українців. Постійні обстріли, відтік населення, падіння зарплат, відсутність роботи – це те, що сьогодні заважає українцям повернутися до колишнього життя та звичок, зокрема, відвідувати ресторани. З цих причин рестораторам складно заробляти і відкривати нові заклади.
Через бойові дії багато рестораторів були вимушені тимчасово закритися. У перший тиждень війни в Україні зупинили роботу 80% закладів, вторгнення вбило бізнес у звичному розумінні. Останнім часом спостерігається поступове пристосування підприємців до нових умов та відновлення їхньої роботи. Сьогодні в країні працює 35% закладів і з кожним днем кількість кафе та ресторанів, що повертаються до роботи, зростає. Ресторани, які працюють опинилися у нових реаліях. Кардинально змінилися клієнти та їхні вподобання. Переважно гостями закладів стали переселенці.
Разом з тим, у західних областях спостерігається позитивна динаміка. У Львові та області кількість ресторанів та кафе зросла приблизно на 30%, у Закарпатській, Чернівецькій, Івано-Франківській областях відмічено зростання приблизно на 20%.
Отже, незважаючи на вкрай складний та турбулентний період для ресторанної спільноти, бізнеси об’єднані та підтримують не лише державу, а й один одного. Після перемоги маємо всі підстави очікувати як злету українського HoReCa, так і популяризації української кухні загалом.
Діана Нагернюк,доцент кафедри туризму та готельно-ресторанної справи